تبادل آتش هشدار کره ای

▪️تبادل آتش هشدار بین نظامیان کره‌های شمالی و جنوبی

نظامیان کره شمالی برای تلافی شلیک هشدار نیروهای کره جنوبی به سمت شناور متعلق به این کشور، چند فروند راکت به سمت مرز دریایی دو کشور شلیک کردند.

رسانه‌های محلی بامداد دوشنبه از عبور یک فروند شناور کره شمالی از مرز دریایی با همسایه جنوبی و شلیک هشدار نظامیان سئول به سمت آن خبر دادند.

ستاد مشترک کره جنوبی اعلام کرد یک کشتی تجاری کره شمالی در ساعت ۳:۴۲ بامداد دوشنبه (به وقت محلی) از خط فرضی تعیین‌کننده محدوده بین حریم دریایی دو کشور عبور کرد که با شلیک هشدار نیروی دریایی جنوب مواجه شد.

به نوشته خبرگزاری «یونهاپ»، بعد از آن بود که نیروهای کره شمالی نیز در واکنش به این اقدام، چند فروند راکت به سمت مرز دریایی با همسایه جنوبی شلیک کردند.

عظمت روح مرحوم زرآبادی

" عظمت روح مرحوم زرآبادی "

 

 

 

مرحوم حاج سید مرتضی #حاج_سید_جوادی وصی مرحوم حاج #شیخ_علی_اصغر_شکرنابی می فرمودند :

 

 

 

ما روح اقای زرآبادی را در عالم ملکوت نمی توانیم ببینیم ولی او شب های جمعه خودش نزد ما می آید ......

 

 

 

 

سیمرغ قاف عشق ص۶۳

 

 

 

 

نکته : یک معنای این کلام این است که روح مرحوم سید اینقدر عظمت دارد که بخلاف سایر ارواح در عالم ملکوت قابل مشاهده نیست .

 

 

 

 

 

 

#سید_موسی_زرآبادی 

#عظمت_سید

 

 

 

 

 

کریس مورفی: بهتر از برجام وجود ندارد

سناتور کریس مورفی: توافقی بهتر از برجام وجود ندارد و دولت بایدن نباید از برداشتن گام اول بهراسد

 

 

کریس مورفی در چند توئیت در دفاع از برجام نوشت:

 

 

«شروط اصلی مندرج در توافق هسته‌ای ایران، جهان را به مکان امن‌تری تبدیل کرد. به همین دلیل است که آغاز مجدد این توافق از طریق "تبعیت دربرابر تبعیت" در قیاس با یک توافق جدید یا متفاوت، بهترین راه است. دلایل من به شرح زیرند:»

 

«۱- توافق ایران، آمریکا/اروپا/روسیه/چین همگی را در یک سوی سیاست [در قبال]ایران قرار داد. خروج از این توافق، آن ائتلاف را از بین برد. بدون تشکیل مجدد این گروه نمی‌توانیم در خصوص برنامه موشکی یا تأمین مالی تروریسم از سوی ایران کاری پیش ببریم و بازگشت سریع به برجام این کار را انجام می‌دهد.»

 

«۲- به علاوه، با تداوم تحریم‌های دوره ترامپ، ایران به‌دنبال بی‌ثبات کردن منطقه در ایران، یمن، سوریه و ... خواهد رفت. نئوکان‌ها می‌گویند مادامی که تحریکات ایران ادامه دارد نمی‌توان مذاکره کرد، اما این مزخرفات همیشگی آن‌ها است. باید به تنش‌زدایی بپردازیم و برجام این کار را انجام می‌دهد.»

 

«۳- بازگشت به میز مذاکره و اینکه از ایران تقاضا شود به توافق گسترده‌تری بر سر مسائل هسته‌ای، موشکی و تروریسم برسد، اظهار فضل تازه‌وارد‌ها است. [مایک]پامپئو تلاش کرد همه را یک‌جا درنظر بگیرد و به شکل افتضاحی شکست خود. چرا شکست مجدد را انتخاب کنیم وقتی که توافق هسته‌ای قابل استفاده است؟»

 

«۴- "تبعیت در برابر تبعیت" راه درست است و آمریکا نباید از پیش‌قدم شدن بترسد. اگر تحریم‌ها را برداشتیم و ایران عمل متقابل خود را انجام نداد، هر زمان که بخواهیم می‌توانیم تحریم‌ها را برگردانیم.»

 

«۵- من ذاتاً به تیم بایدن در دنبال کردن مسیر صحیح اعتماد دارم، اما زمانی که مسیر بازگشت به برجام با پیچیدگی کمتر مقابل چشمان ما است چه لزومی دارد این شک را مطرح کنیم که آیا بازگشت به برجام عملاً نیازمند دور جدیدی از مذاکرات است یا اینکه آیا مذاکرات ممکن است یک تله باشد.»

 

https://twitter.com/ChrisMurphyCT/status/1363843469857406976

تفکیک وظایف اطلاعات سپاه

وظایف اطلاعات سپاه و وزارت اطلاعات باید تفکیک شود

 

محمد کاظمی نایب رییس کمیسیون حقوقی قضایی مجلس گفت:

 

* ممکن است ما در قانون اجازه مختصری به سپاه و اطلاعات سپاه داده باشیم که در این مباحث-امنیتی و جاسوسی- هم ورود کنند اما اعتقاد من به‌عنوان یک حقوق‌دانی که در جریان پرونده‌های جاسوسی بودم این است که اگر سپاه پاسداران و واحد اطلاعات سپاه پاسداران در جریان انجام مأموریت‌هایش به موضوع جاسوسی برخورد کرد، حتماً باید موضوع را به وزارت اطلاعات منعکس کند تا آن‌ها به دنبال کشف جرم باشند. 

 

* جاسوسی یک امر خاص و حساسی است و به‌واقع تشخیص آن نیز نیاز به تخصص، تبحر و مسلط بودن به مسائل مختلف امنیتی و کشوری دارد.

 

* ما باید وظایف وزارت اطلاعات را از وظایف سپاه کاملاً منفک کنیم که این تداخل‌ها مشکلاتی را در کشور به وجود نیاورد. 

 

* اطلاعات سپاه، نیروهای بسیج، نیروی انتظامی و کسانی که وظایفشان مبارزه با جرائم است چه‌بسا با این موارد برخورد می‌کنند اما معتقدم که در مورد جاسوس بودن افراد حرف آخر را وزارت اطلاعات باید بزند | اعتمادآنلاین

 

 

علی ربیعی و بقایی

وقتیکه علی ربیعی(عماد) با همیاری دولت خاتمی  با پرونده سازی سعید امامی رو دستگیر کرد و تحویل سفاک ترین شکنجه گران باقیمانده از زمان ساواک شاه داد، کسی فکرشم نمیکرد فیلم شکنجه زن سعید امامی بیاد بیرون !
حرفای رد و بدل شده در فیلم شکنجه هم هتاکانه ست حتی واسه امروز ایران !
اینکه چقد شلاق ش زدند تا اعتراف بزارند دهنش برا پسرش ساک زده 😔😭 بماند

میخام اینطور بگم که بعد پخش شدن رسوایی علی ربیعی که امروز قراره جوانان رو در وزارتش به رفاه و کار برسونه!!!!! هیچ کس حاضر نشد بره برا زن سعید امامی وثیقه بزاره بیاد بیرون،چون کی میخواست و میتونست و جراتشو داشت جلو اطلاعات دربیاد؟

فقط یک مرد تو ایران اون موقع بود که اینکارو کرد
اسمش حمید بقایی!

با تمام چیزایی که علیه بقایی مطرح هست
اما بازم نشون داد، مردانگی در عمل یعنی چی!


تو اسناد ساواک اسامی افرادی مثل رجوی میاد که با سیلی اول حجم انبوهی از نفرات مجاهدین لو میده!!!!

سال۸۸ هم که یکی مثل ابطحی فقط مونده بود بهمکاری در خودکشی هیتلر اعترافانده بشه!

قیاس کنید با مقاومت بقایی!

مردم اسلام آباد غرب منتظر صدای انفجار کنترل شده باشند

♨️اطلاع رسانی #سپاه در خصوص صداي #انفجار فردا صبح در #اسلام_آبادغرب

 

📌روابط عمومی و تبلیغات سپاه ناحیه 

#اسلام_آبادغرب با انتشار اطلاعيه اي در خصوص صداهاي #انفجار انهدام مهمات فرسوده باقیمانده از جنگ در محل #پادگان_شهید_حفیظی در جنوب شهر #اسلام_آبادغرب اطلاع رسانی نمود؛

 

 

📌در اين اطلاعيه آمده است: به اطلاع مردم عزيز شهر #اسلام_آبادغرب مي رساند كه فردا صبح (روز سه شنبه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ ) ، #مهمات فرسوده باقیمانده از جنگ در محل پادگان 

#شهیدحفیظی منهدم می گردد.

 

📌لذا تأکید می گردد؛ در اين عملیات ممکن است صداي #انفجار توجه مردم و رسانه هاي ارتباط جمعي را جلب نماید، که جای هیچ گونه نگرانی وجود ندارد و این عملیات تحت نظارت و کنترل کارشناسان صورت می گیرد.

 

✍روابط عمومی و تبلیغات #سپاه_ناحیه_اسلام_آبادغرب

پروژه جدید آشنا!

🔴 پروژه آشنا !


⬅️«نمایندگان دولت بازی جدیدی را برای نقش آفرینی فعال در انتخابات ۱۴۰۰ شروع کرده اند که شاید ظریف هم در این میان قربانی ساده انگاری خود در اعتماد به مجموعه آقای آشنا شده باشد.»

⬅️ گفتگوی جنجالی محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه که از روز گذشته به یکی از پربحث‌ترین موضوعات سیاسی کشور تبدیل شده، یک گفتگوی 3 ساعت و 11 دقیقه‌ای با سعید لیلاز است که فایل صوتی آن در فضای مجازی منتشر شده است.
محمدجواد ظریف در این گفتگو به موضوعات مهمی درخصوص دیپلماسی و سیاست خارجی کشور پرداخته و سعی کرده است در این مصاحبه دوگانه دیپلماسی و میدان (منظور از میدان یعنی اتفاقات و سیاست‌های منطقه‌ای ایران در کشورهایی نظیر سوریه، عراق، یمن و...) را برای مخاطب جا بیندازد.
بخش زیادی از این گفتگو به تعریف و تمجید ظریف از عملکرد خود و همکارانش در حوزه سیاست خارجی به‌ویژه برجام تعلق دارد ولی به‌نظر می‌رسد 

⬅️پربحث‌ترین موضوع در این گفتگو آنجایی است که ظریف در مورد سردار شهید قاسم سلیمانی فرمانده سابق نیروی قدس و سیاست‌ها و عملکرد وی سخن می‌گوید.

اینجا نقطه اوج دوگانه‌سازی دیپلماسی و میدان است که در آن، ظریف نماد «دیپلماسی» و حاج قاسم نماد «میدان» معرفی شده است و این‌طور گفته می‌شود که دیپلماسی همیشه برای میدان هزینه شده است و نه به‌عکس.


⬅️این در واقع موضع‌گیری عجیبی از مشهورترین دیپلمات سال‌های اخیر ایران است که «میدان» و «دیپلماسی» را دو ساحت مجزا از هم می‌داند که همواره یکی باید برای دیگری هزینه شود و به‌قول او همیشه این دیپلماسی بوده که برای میدان هزینه شده است.

⬅️نکته جالب این است که‌ آقای ظریف کمی جلوتر به نقش میدان (سردار سلیمانی) در پیشبرد دیپلماسی اشاره می‌کند و می‌گوید "اگر حاج قاسم نبود ما در افغانستان موفق نمی‌شدیم" و یا اینکه می‌گوید "2 بار مذاکره با آمریکایی‌ها در سال 2003 را مدیون حاج قاسم و نیروی آن است". 

موضوع یمن و سیاست سردار شهید قاسم سلیمانی از دیگر مواردی است که ظریف به آن اشاره می‌کند.

⬅️ظریف در این گفتگو صراحتاً اعلام می‌کند که در حدفاصل سال‌های 96 تا 99، میزان محبوبیت خودش بین مردم از 90 درصد به زیر 60 درصد و حاج قاسم از 70 درصد به بالای 90 درصد رسیده است و این یعنی مردم، قهرمان میدان را بیشتر دوست دارند و این راه را انتخاب کرده‌اند،
آقای ظریف این را از سر خضوع نمی‌گوید، نگاهش به آنچه او آن را «انتخاب مردم» می‌داند، نگاه عاقل اندر سفیه است.

 موازی‌کاری در سیاست خارجی، بی‌اطلاعی وزیر امور خارجه از برخی موضوعات، ماجرای هواپیمای اوکراینی، تلاش برای مذاکره با عربستان، دستگیری دری اصفهانی از اعضای تیم مذاکره‌کننده و... نیز اشاره 
می‌کند.


⬅️فارغ از آنچه گفته شد و این‌که مسائل مهم مطرح‌شده توسط آقای ظریف نیازمند بررسی و تحلیل است، ذکر چند نکته ضروری است:

👈این گفتگو ظهر روز 6 اسفند 99 در قالب پروژه‌ای مفصل با عنوان «آن سوی دولت» (سلسله گفتگوهای تاریخ شفاهی دولت تدبیر و امید) و با مدیریت حسام‌الدین آشنا در مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری انجام شده و علاوه بر آقای ظریف، با دیگر وزرا و اعضای کابینه ازجمله علی ربیعی سخنگوی دولت نیز گفتگوهای مفصلی صورت گرفته است.

👈فایل منتشرشده، یک مصاحبه 3ساعته است ولی سخنگوی وزارت امور خارجه در توضیحاتی پیرامون این حواشی اعلام کرد، آنچه از شبکه‌های معاند پخش شده، فایل تقطیع‌شده از یک گفتگوی 7ساعته ‌بوده است.

🔴طبق‌ آنچه آقای ظریف چند بار در مصاحبه تأکید می‌کند، قرار نبوده است این گفتگو فعلاً منتشر شود (و یا لااقل این‌طور به او گفته شده است).

⬅️ خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه هم بر این مسئله تصریح کرده است، با این تفاصیل باید پرسید؛ گفتگویی با این درجه از اهمیت و حاوی مطالبی که می‌تواند فضای سیاسی کشور را به‌هم بریزد، چطور به بیرون درز کرده است؟

آیا آقای آشنا که خود ازجمله چهره‌های امنیتی در دولت آقای روحانی است از اهمیت این فایل صوتی مطلع نبوده و در نگهداری آن اهمال کرده است و یا این فایل با برنامه‌ریزی قبلی و به‌شکل غیررسمی برای تأثیرگذاری در انتخابات 1400 منتشر شده است؟

🔴سؤال مهمتر این‌که؛ چطور این فایل برای اولین بار توسط تلویزیون فارسی‌زبان ایران اینترنشنال پخش شده است؟
اگر این فرایند یک فرایند برنامه‌ریزی‌شده نیست، آیا آقای آشنا نباید جوابگوی این اهمال در زیرمجموعه خود باشد؟

⬅️سخنان ظریف البته موضوع غریبی نیست و هر سیاستمداری در این سطح می‌تواند خاطرات، تحلیل‌ها و سخنان خود را بازگو کند، مصاحبه کند و یا در قالب کتاب منتشر کند...

 ولی، آیا اینکه وزیر امور خارجه در زمان تصدی مسئولیت دست به چنین کاری بزند، معقول و منطقی است؟
 آیا این کار با درایت و منطقی که آقای ظریف خود و تیمش را نماد آن می‌داند، سازگاری دارد؟

👈علت هرآنچه باشد، نمایندگان دولت بازی جدیدی را برای نقش‌آفرینی فعال در انتخابات 1400 شروع کرده‌اند که شاید ظریف هم در این میان قربانی ساده‌انگاری خود در اعتماد به مجموعه آقای آشنا شده باشد.


انتخابات ریاست جمهوری 1400 نزدیک است و علی‌رغم همه انتقادات و افت محبوبیت دولت میان مردم (که آقای ظریف در مصاحبه خود به یک مصداق آن اشاره کرده است)، هنوز هم عده‌ای به‌دنبال امتداد وضع موجود هستند و یکی از نمادهای آن را هم محمدجواد ظریف می‌دانند.

قدر نعمت ها و داشته هایمان را بدانیم

مردی از خانه ای که در آن سکونت داشت زیاد راضی نبود ، بنابراین نزد دوستش در یک بنگاه املاک رفت و از او خواست کمکش کند تا خانه اش را بفروشد ، بعد از دوستش خواست تا برای بازدید خانه مراجعه کند، دوستش به خانه مرد آمد و بر مبنای مشاهداتش، یک آگهی نوشت و آنرا برای صاحب خانه خواند.

 

"خانه ای زیبا که در باغی بزرگ و آرام قرار گرفته، بام سه گوش، تراس بزرگ مشرف به کوهستان، اتاق های دلباز و پذیرایی و ناهار خوری وسیع. کاملا دلخواه برای خانواده های بچه دار "

 

صاحب خانه گفت دوباره بخوان !

 

مرد متن آگهی را دوباره خواند و صاحب خانه گفت: این خانه فروشی نیست !

در تمام مدت عمرم میخواستم جایی داشته باشم مثل این خانه ای که تو تعریفش را کردی ،ولی تا وقتی که تو نوشته هایت را نخوانده بودی نمی دانستم که چنین جایی دارم

 

★ خیلی وقت ها نعمت هایی را که در اختیار داریم ، نمی بینیم چون به بودن با آنها عادت کرده ایم، مثل سلامتی ، مثل نفس کشیدن ، مثل دوست داشتن ، مثل پدر ، مادر ، خواهر و برادر ، فرزند ، دوستان خوب و خیلی چیزهای دیگه که بهشون عادت کردیم، قدر زندگیمان را بیشتر بدانیم و خدا را در هر حال شاکر باشیم ♥‌ツ

سقوط فاو تاوان اشتباهات استراتژی

 

سقوط فاو تاوان اشتباهات استراتژی

بخش او

منطقه فاو موقعیت جغرافیایی خاص خود را داشت. شبه جزیره فاو از سمت ایران از اروندرود و بخش دیگر آن از طرف خورعبدالله و خلیج فارس محاصره است و بندر ام قصر شهر مهم این شبه جزیره است. بخش قابل توجهی از این منطقه باتلاقی و نمک زار است.فاو سه جاده مهم داشت: فاو-البحار، فاو-ام قصر و جاده مهم فاو-بصره

طرح ریزی حمله به فاو در خرداد سال 63 توسط قرارگاه خاتم الانبیاء انجام شد و در نیمه دوم سال 64 طرح عملیاتی والفجر 8 اجرا گردید و ایران توانست با عبور از اروند رو فاو را تا خورعبدالله و کارخانه نمک به تصرف خود در آورد

فاو تا 28 فروردین 67 دست ایران باقی ماند تا با شوک و حیرت فرماندهان سقوط کند

 

 

بهار 1367 با تلخی های بسیاری برای ایران آغاز شد و وضعیت جبهه ها بلبشو شده و سازمان مجاهدین خلق و عراق فشار شدیدی را بر روی ایران آغاز کردند، همزمان درگیری با نیروهای آمریکایی در خلیج فارس نیز این فشار را تشدید کرده ب

در حالي كه ايران در آستانه برگزاري انتخابات مجلس سوم و فرا رسيدن ماه رمضان بود و نيروهاي ایرانی پس از انجام عمليات والفجر ١٠ به شهرها بازگشته بودند. ارتش عراق در ساعت ٥ بامداد روز يكشنبه ٢٨ فروردین 1367 یک حمله سنگین را به فاو شروع کرد و حجم قابل توجهی آتش تهیه را بر روی خطوط و عقبه نیروهای ایرانی مستقر در فاو متمرکز کرد

3 روز قبل از وقوع حمله یعنی در 25 فروردین عراق به ارتفاعات شاخ‌شمیران در غرب حمله ای را با استفاده نیروهای گارد ریاست جمهوری صورت میدهد. این حمله نوعی عملیات فریب برای بردن توجه به جبهه شمالغرب بود

عراق برای حمله به فاو 26 ماه زمان صرف کرده بود و صدام حسین مرتب بر بازپسگیری فاو تاکید میکرد. در این مدتی که نیروهای ایرانی در فاو مستقر بودند، مدام آماده باش داده میشد و نیروهای بسیاری از این وضعیت خسته شده بودند و این آماده باش ها لوث شده وکسی آن را جدی نمیگرفت

 

 

از 21 فروردین قرارگاه سیدالشهدا به یکان های پدافندی فاو دستور آماده باش 100 درصد داده بود اما این آماده باش جدی گرفته نشد، همچنین استحکامات ایجاد شده در فاو نوعی اطمینان را از وضعیت مناسب خطوط پدافندی بوجود آورده ب

بازار سیاسی ها در کشور داغ بود، بحث های سیاسی به داخل جبهه ها کشیده شده بود و برخی تلاش میکردند نگاه های رزمندگان را از جبهه به انتخابات بکشانند.بحث های مربوط به جامعه روحانیت و روحانیون مبارز به حدی داغ بود که کشور را زیر سایه خود گرفته بود

اما شاید بدتر از بروز فضای سیاسی در جنگ فاجعه اعلام کردن تعداد آرای شمارش شده در فاو توسط وزارت کشور بود و این امار که 1700 رای بود از رسانه ها منتشر شد

 

 

در غروب روز ٢٧ فروردين ١٣٦٧ فرمانده يكي از گردانهاي لشكر امام حسين مشاهده ميكند كه يك گردان از نيروهاي دشمن با كلاه آهني و برانكارد در حال حركت بودند . علايم نشان ميداد كه نيروهاي عراقي در حال آفند به سر ميبردند . با افزايش احتمال حمله دشمن ، تنها كمتر از ١٢ ساعت قبل از آن ، بار ديگر به نيروها اطلاع داده شد كه عراق ميخواهد حمله كند. سرجمع استعداد نیروهای حاضر در منقطه فاو از 1 لشکر بیشتر نبود و این نیروها در مقابل 2 سپاه عراقی قرار داد

عراق در ساعت 0305 بامداد عراق حمله همه جانبه خود را آغاز کرد و به سرعت روند پیشروی خود را سر گرفت تا ساعت 0700 صبح نیروهای ایرانی با مقاومت برخی از رخنه های ایجاد شده را ترمیم کردند

 

سقوط فاو تاوان اشتباهات استراتژی

بخش دوک

در همان روز فرماندهان سپاه در سمیناری در کرمانشاه دور هم جمع بودند. شهید احمد کاظمی که در اهواز مستقر است فرماندهان سپاه را از حمله با فاو مطلع میکند. در همان حین شهید ستاری گزارشی از وضعیت فاو را به اطلاع حسن روحانی میرساند. هر دو این گزارش ها واکنش هایی مشابه دارد یکی از فرماندهان حاضر در سمینار سپاه در واکنش به گزارش های احمد کاظمی میگویید: احمد دارد مساله را گنده مي‌كند. شلوغ مي‌كند تا به او كمك شود.

 

 

حسن روحانی نیز می‌گوید: اولین خبر را که «فاو در حال سقوط است»، من به آقای هاشمی رفسنجانی دادم و آن هم یک روز صبح خیلی زود، فرمانده نیروی هوایی به نقل از یکی از خلبانان پایگاه امیدیه تماس گرفت و گفت سپاه از ما تقاضای بمباران کرده و ما برای پشتیبانی در فاو، پرواز می کنیم و نیروهای ما در حال عقب نشینی از فاو هستند. صبح زود به آقای هاشمی اطلاع دادم وضعیت فاو خراب است. ایشان گفت بعید است خبر درست باشد. ایشان یک ساعت بعد تماس گرفت و گفت خبر شما درست نبوده. با آقای محسن رضایی صحبت کردم، ایشان گفت فاو سقوط نخواهد کرد، مگر اینکه عراق بمب اتمی به کار ببرد. او ادامه داد: «نیم ساعت بعد وقتی خلبان ها برای بمباران رفته بودند، دوباره تماس گرفته و گفته بودند فاو از نظر ما سقوط کرده است. برای اینکه همه نیروها دارند به این طرف می آیند و سپاه خطی برای بمباران به ما می دهد که قبلا خط مقدم آنها بوده؛ معلوم است که خط اول را خالی کرده است. دوباره به آقای هاشمی گفتم فاو در حال سقوط است و ایشان گفت اشتباه می کنید؛ یعنی گزارش سپاه ایشان را مطمئن کرده بود

 

 

تلاش ها برای تقویت فاو خیلی دیر آغاز شد و تلاش براي آزاد كردن يکانهاي سپاه از ساير مناطق به ويژه ماووت و حلبچه در شمالغرب كه تا فاو ١٠٠٠ كيلومتر فاصله داشت، با جايگزين كردن يگانهاي ارتش در آن مناطق آغاز 

تا ساعت 0830 برخی از فرماندهان به منطقه آمدند اما هنوز تردید داشتند که هدف عراق فاو باشد. محسن رضایی با تردید در مورد حمله عراق میگفت: نكند كه دشمن جاي ديگري مي‌خواهد كه حمله بكند؟ خب، تيپ گارد را نمي‌بايست مي‌آورد شاخ ‌شميران. آورد اين‌جا (غرب) گارد تلفات ديده است. كسي كه مي‌خواهد به فاو حمله بكند با توجه به اين شرايط نبايستي تيپ گارد را مي‌آورد اين‌جا (شاخ شميران)

 

L.

 

سقوط فاو تاوان اشتباهات استراتژیک

بخش سوم

در عصر 28 فروردین همزمان با پیشروی در فاو عراق تحرک جدیدی را در منطقه شلمچه شروع کرده به سرعت آن را تبدیل به یک تک زرهی میکند. عراق کاملا تلاش میکرد ذهنیت فرماندهان ایرانی را مورد تشویش قرار دهد که بسیار هم موفق بود. تلاش ها برای حفظ فاو بی نتیجه بود رخنه ایجاد شده لحظه به لحظه بزرگتر میشد و تمام تلاش ها برای حفظ فاو به بن بست رسیده بود عراق با بمب های Fab-9000 و گاز های شیمیایی تمام فاو را زیر آتش گرفته بود در نهایت پس از 36 ساعت فاو سقوط کرد

 

 

اما این پایان ماجرا نیست، فرماندهان تقصیر را گردن سیاسی ها می اندازند و سیاسی ها نیز تقصیر را گردن نظامی ها در واقع شکست ها هیچ وقت صاحب و مدعی ندارند اما نکاتی قابل توجه است که به آن میپرد

1-محسن رضایی بعدها میگوید من این حرف را زدم که روحیه دشمن خراب شود چون آنها روی شنود بیسیم های ما بودند اما مسئله قابل توجه تر این است که با فرض صحیح بودن این صحبت چرا اقدامات موثری برای حفظ فاو نمیشود و از همه مهمتر چرا سناریو فاو دوباره تکرار میشود. از طرفی مسئله اینجاست که با فرض شنود بیسیم ها چرا روحیه دشمنی که در حال پیشروی و کشتار نیروهای ایرانی با تمام مهمات های سنگین و شیمیایی است باید از شنیدن این حرف روحیه اش خراب شود

 

 

2-مسئله تغییر استراتژی از جنوب به غرب دلیل سقوط فاو نبود اما زمینه ساز این اتفاق شد، مسئله مهم این است که تصرف فاو یک عبور از سرپل بود. در منطق نظامی سرپلی که گسترش داده نشود محکوم به شکست است حتی اگر پدافندی قدرتمند داشت باشد.نمونه های زیادی از این اتفاق است. تنها راه ارتباطی فاو پل بعثت بود با ایجاد دیواره آتش بر روی این پل عراق میتوانست تنها راه ارتباطی نیروهای ایرانی را ببند و منطقه را تبدیل به یک قتله گاه کند که در انجام اینکار موفق هم بود. عدم توجه به فاو در 2 سال و نداشتن یک برنامه مشخص برای منطقه فاو باعث سردرگمی نیروهای مستقر در آن شده بود. فتح فاو قرار بود کلید پایان جنگ باشد، اما با محقق نشدن این اتفاق به نوعی بنظر میرسد فاو به حال خود رها شده بود و فاو را نیز در لیست بن بست های جبهه جنوب دیده میش

3-مسئله مهمتر وجود تردید ها، اختلافات و مشکلاتی بوده که همواره هیچ راه حلی برای حل آن ارائه نمیشد. سقوط فاو، سقوط تمام روحیه ها بود و ورود به راهی که منتهی به 598 میشد.

 

پ.ن:  در این مدت برخی از مطالب قدیمی کانال به دلیل مشغله بازنشر می شود

L.t

خاطره ای از حمله تروریستی به مجلس

در منزل یکی از اقوام مهمان بودم و بی خبر از همه جا، که شماره ای ناشناس تماس گرفت 

صدایش پرالتهاب و ترسیده بود و بی هیچ مقدمه ای احوال یکی از نمایندگان اقوام مان را پرسید و من شگفت زده از این رفتار غیرمنتظره گفتم چطور ؟ مگه چی شده؟

و جملاتی که گفت لحظه به لحظه به فک افتاده من افزود !

بی اختیار به تلویزیون خاموش خانه میزبان مینگریستم و همزمان حرفهای فرد پشت خط در ذهنم اما روی تلویزیون به نمایش در می آمد!

باورش سخت بود لکن به فرد پشت خط گفتم باهات تماس میگیرم و قطع کردم و تلویزیون رو روشن کردم، میزبان که از تغییر حالت چهره م متوجه اوضاع شده بود با دیدن شبکه خبر تازه عمق واقعه رخ داده را متوجه شد!

هرچند که شبکه خبر هم ماشاءالله یک درمیان طبق معمول مزخرفاتی را که به نام کنترل روانی و کاهش فشار بار روانی رسانه ای آموخته بودند به حلق خلق الله فرو مینمود!

طبق روال هیچ جا بهتر از فضای مجازی برای کسب اطلاع نبود 

دیتا را وصل کردم و سریعا به گروهی رفتم که فامیل مان عضوش بود 

پیام خلاصه ولی مفیدی داده بود:

نگران نباشید، داخل صحن هستیم ، نتوانسته اند نفوذ کنند، توکل بر خدا !

خیالم کمی که راحت شد مشغول کاوش صفحات مجازی شدم و تصاویری که ثانیه به ثانیه منتشر میشد

یک چشمم به شبکه خبر و یک چشمم به صفحه مجازی بود.

کم کم از شبکه خبر که کم مانده بود کلا حتی تکذیب کند امروز هفده خرداد است چشمم را برداشتم و سرم در فضای مجازی فرو رفت.

شاید نقطه قوت قلبی که در آن لحظه احساس کردم خبر اعزام نیروهای یگان همیشه پیروز صابرین این مظلومین گمنام امام زمان عج الله بود که یقین کردم که اگر بهترین های تکفیر هم پای به میدان گذاشته باشند حریف نخبه ترین،عملیاتی ترین و شهادت طلب ترین نیروهای خاورمیانه نخواهند بود!

یگانی که آوازه اش برای ایرانیان از سال 90 و در ارتفاعات شمالغرب کشور در نبرد با پژاک بر سر زبان ها افتاده بود با تصاویر جنازه شهدایی که پژاک برای به زعم خود، خوار وخفیف کردن نیروهای صابرین پخش کرده بود ولیکن سبب عزت و شرف برای یگانی شد که همراه با تیپ 48 فتح کاری ترین ضربات را بر بدنه پژاک وارد کردند.

چهارسال بعد درسال۹۴ با تغییر رویکرد ایران پس از شهادت حاج حسین همدانی و اعزام نیرو به قصد شکست محاصره شهرک های شیعه نشین نبل و الزهراء ، این یگان در نقش خط شکن غیرقابل نفوذترین دیوارهای دفاعی تکفیری وارد عرصه عملیات میدانی در سوریه شد و باز هم خوش درخشید.

در ذهنم مشغول بازیادآوری خاطراتم از صابرینی ها بودم که سرتیتر اخبار این شد که کار به پایان رسید!

کار به پایان رسیده بود ولی تازه شروع موج سوالها و واکنشها به این رخداد تاریخی بود که برای اولین بار در این،سطح در ایران و پایتختش رخ داده بود.

همان زمان هشتگ در کنار همیم! ترند شده،بود

ترندی که توسط بخش اعظم سلبریتی ها و افراد مشهور به مخالفت با نظام و حضور جمهوری اسلامی در دفاع از حریم آل الله و منافع ملی فراسرزمینی گسترش یافته بود.

حقیقتش چون جملات آزاردهنده بسیاری از سلبریتی ها و غیره را به مدافعان حریم کشور شنیده بودم از دیدن این هشتگ و پیام های پیرامونش بیشتر از یک پوزخند تلخ نتوانستم بزنم چرا که یقین داشتم و دارم اگر به بعضی ها اجازه بدهند همانطور که امروز به جمهوری اسلامی از حرص و کینه میگویند جاعش قطعا پا را فراتر خواهند نهاد و خود تبدیل به موجودی به سفاکی دشمنان این آب و خاک خواهند شد و در بهترین حالتش از آب گل آلود ماهی خواهند گرفت!

جالب آنکه در پایان سال نیز با انتخابات ریاست جمهوری همان حدسم رخ داد و موجی از هجمه ناجوانمردانه علیه تمام ارزش ها و آرمان های یک ملت رنج کشیده از چهل سال تحریم و تلاش امپریالیسم شروع شد و تا انتخاب رییس کلیدسازان کدخداپرست ادامه یافت ! و از آب گل آلود شده(بخوانید آب رنگین شده به خون ملت شهیدپرور) با شعار اینکه امنیت اقتصادی همراه با امنیت جانی و غیره،خر کسی را راندند که هر آنچه توانست بر علیه دیگر رقبا شانتاژ کرد و از خطرات رییس جمهور شدنشان گفت اما همه آن تهدیدات هراس زا در دولت خودش رخ داد !!!! و دلار مرزهای هفت هزارتومن و مابعد آنرا در حال لمس کردن است! و اوضاع امنیت اقتصادی با خروج ترامپ از برجامی که امضای کری تضمینش بود به مراتب بدتر از هر آنچیزی بود که پروپاگاندای رسانه ای فرصت طلبان با کمک سلبریتی ها علیه دیگر رقبا به کار بردند.

غرض از بیان این مطالب خلاصه وار آنکه :

امروز وطن معنی غم را فهمید

با سایه ی جنگ ، متّهم را فهمید

از خواب پرید کشورِ من امّا

معنای مدافع حرم را فهمید

و جالب آنکه سوداگر حرص‌،طمع و شهوت قدرت از خون و غم مردم برای موج سواری خود استفاده خواهد کرد الی یوم القیامة !

کشورمان از خوابید پریده و مدتهاست معنی مدافع عزت و شرف وطن را میداند لیک چه کنیم که در دام زالوصفتانی افتاده ایم که قبله آمالشان نه اسلام که امریکن لایف هالییود است و بس!