سرعت حداکثر 56 کیلوبیت بر ثانیه در کشور بیش از 90 درصد است.
در ادامه مطلب بخوانید
با وجود این همین حداقل سرعت نیز به معضل جدی کاربران تبدیل شده
و قطع و وصل های مکرر این شبکه بدون توجه به حقوق کاربران صورت
می گیرد.
بین الملل STM قطع چند لینک 4
اوایل هفته گذشته طبق گفته برخی شرکت های ارائه کننده خدمات اینترنت
بین الملل که مسیر ترافیک ارتباطی کشور ما STM ارتباط چند لینک 4
به داخل بوده با قطعی مواجه شد که این امر باعث کندی دوچندان سرعت
اینترنت کاربرانی که از اینترنت دایل آپ استفاده می کنند در برخی نواحی شد.
این قطعی ارتباطات بدون اطلا عرسانی و عدم تقبل خسارت ناشی از قطعی از
سوی ارائ هکنندگان صورت گرفت.
احمد پورنگ نیا، معاون شرکت ارتباطات زیرساخت با تاکید بر این که به طور
کل گزارشی از قطعی لینک های ارتباطی به دست ما نرسیده است، به مهر
گفت: قطع لینک های ارتباطی به طور معمول در بعضی مواقع اتفاق می افتد
که بسرعت نیز مشکل آن حل می شود؛ اما این به معنای مشکل در شبکه
ارتباطات زیرساخت نیست.
وی ادامه داد: ممکن است لین کهای ارتباطی در برخی نواحی دچار قطعی
شوند اما این درصدی نیست که بتواند اینترنت مملکت را قطع کند و محسوس
هم نخواهد بود. این درحالی است که شرکت های ارائه کننده خدمات اینترنت
مشکل اختلال در سرویس دهی به کاربران خود را مربوط به قطعی چند روزه
چند لینک ارتباطی بین الملل عنوان کردند. پیگیری خبرنگار مهر نیز برای
دریافت جزئیات بیشتر از مسوولان شرکت ارتباطات زیرساخت برای این
اختلال بی نتیجه ماند.
کارشناسان معتقدند که قطع لینک های ارتباطی موضوع پیچیده و تازه ای
نیست و تقریبا در اغلب کشورها به دلایل مختلفی ممکن است اتفاق بیفتد؛
اما آنچه اینترنت کشور ما را از دیگر کشورها متمایز می کند مربوط به
عدم اطلاع رسانی و نادیده گرفتن حقوق کاربران و نبود پیش فرضی به نام
در قرارداد مشترکان در صورت قطعی های مکرر یا مقطعی است. SLA
این در حالی است که در بند (الف) ماده 46 قانون برنامه پنجم توسعه بر
ایجاد و توسعه شبکه ملی اطلاعات و دسترسی به اینترنت پرسرعت تاکید شده
به نحوی که تا سال دوم برنامه یعنی سال 92 باید همه دستگاه های اجرایی و
واحد های تابعه به شبکه ملی اینترنت متصل شوند و نیز تا پایان برنامه یعنی
سال 95 باید 60 درصد خانوار ها از اینترنت پرسرعت استفاده کنند، که این به
معنای ایجاد بیش از 12 میلیون پورت پرسرعت اینترنت در کشور است. اما
به باور تحلیلگران، در آستانه اجرای برنامه پنجم توسعه همچنان مشکلی به
نام کیفیت ارائه خدمات و نبود راهکار مناسب در اینترنت کم سرعت موضوعی
است که در ابتدایی ترین نقطه خود قرار دارد.
پرداخت خسارت
کیفیت نامطلوب خدمات اینترنتی به کاربران
(SLA) در مهرماه 89 ضوابط موافقت نامه سطح خدمات ارتباطی کشور
تصویب و به مرحله اجرا درآمد تا کاربران بتوانند در صورت نیاز در چارچوب
توافق با خدمات دهندگان ارتباطی از سرویس های مطلوب و با کیفیت برخوردار
شوند و پس از سا لها حقوق مصرف کنندگان اینترنت تامین شود؛ اما این
آیین نامه تاکنون جنبه عملیاتی به خود نگرفته است.
چارچوب موافقت نامه سطح خدمات ارتباطات داده ها با استناد به بند 9 ماده
6 اساسنامه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و به منظور شفاف سازی
کیفیت خدمات در مقابل هزینه های آن در شبکه های ارتباطات داده ها و رعایت
حقوق مشتریان از سوی کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات مورد بررسی و
تصویب قرار گرفت که رعایت این ضوابط تعیین شده لاز مالاجرا اعلام شد.
در این توافق نامه کاربر می تواند سطح دسترسی خود را انتخاب کرده
و به ازای آن هزینه بهره مندی از این سرویس را پرداخت کند. پس از آن،
چنانچه میزان قطعی دسترسی وی نسبت به این توافق نامه بیشتر شود، شرکت
ارتباطات زیرساخت به عنوان تامین کننده خدمات یا سروی سدهندگان اینترنتی
باید خسارت این قطعی را بپردازند.
تصویب ضوابط و مقررات موافقت نامه سطح خدمات اگرچه برای ارائه
مطلوب خدمات واگذاری لین کهای ارتباطی در شبکه زیرساخت کشور و
قانونمند شدن شرکت های دولتی در ارائه امکانات و دفاع از حقوق کاربران
این بخش در نظر گرفته شده، اما این ضوابط تاکنون به مرحله انجام نرسیده
و کاربران اینترنت همچنان در دریافت کیفیت خدمات ارتباطی با مشکلات
متعددی روب هرو هستند.
سریع ترین اینترنت دنیا با سرعت 448 گیگابیت در ثانیه
ثبات کیفیت ارائه خدمات با اینترنت 56 کیلوبیتی در ایران در حالی همچنان
یکی از پرچالش ترین موضوع در بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات کشورمان
است که گروهی از دانشمندان ایتالیایی با استفاده از فیبرنوری موفق شدند
سریع ترین اینترنت دنیا را با سرعت 448 گیگابیت بر ثانیه ارائه کنند!
سریع ترین اینترنت دنیا در مدت تنها یک ثانیه قادر است یک حجم اطلاعات
برابر با 20 فیلم با کیفیت بالا، 500 فیلم با کیفیت استاندارد، 7 میلیون تماس
تلفنی تصویری و 100 میلیون تماس تلفنی استاندارد را جاب هجا کند. اینترنت
با سرعت 20 مگابیت ADSL با این سرعت معادل 22 هزار و 500 اتصال
برثانیه است و این در حالی است که پیش از این، سریع ترین اینترنت دنیا برابر
با 100 گیگابیت برثانیه بود.در همین حال تازه ترین گزارش ها نشان می دهد که
کره جنوبی با ارائه متوسط سرعت 14 مگابیتی و حداکثر سرعت 39 مگابیتی
به کاربران خود همچنان پرسرعت ترین اینترنت را در اختیار دارد و پس از آن
کشورهای ژاپن، هنگ کنگ و رومانی کشورهایی هستند که حداقل سرعت
7 مگابیت تا حداکثر 30 مگابیت بر ثانیه اینترنت را به کاربران خود عرضه
6 مگابیت برثانیه، لیتوانی با / م یکنند.پس از این کشورها هلند با سرعت 3
5 مگابیت برثانیه، / 6 مگابیت برثانیه، جمهوری چک با سرعت 4 / سرعت 0
5 مگابیت برثانیه / 5 مگابیت برثانیه و دانمارک با سرعت 0 / سوئیس با سرعت 3
در رتبه های پنجم تا دهم این رده بندی قرار گرفته اند.
3 مگابیت برثانیه است. / در انگلیس سرعت متوسط اینترنت برابر با 4
17 درصد از کاربران از سرعت بالاتر از 5 مگابیت برثانیه استفاده می کنند؛
درحالی که 85 درصد از آنها از اینترنت بالای 2 مگابیت برثانیه و تنها
0/9 درصد از کاربران این کشور از سرعت کمتر از 256 کیلوبیت برثانیه استفاده