مطالب خواندنی و دانلود فایل و موسیقی
مطالب خواندنی و دانلود فایل و موسیقی

مطالب خواندنی و دانلود فایل و موسیقی

وبلاگ جوانان

خشایارشا، جانشین برگزیده ی داریوش بزرگ

خشایارشا، جانشین برگزیده ی داریوش بزرگ

«... چون داریوش آماده ی عزیمت به مصر و آتن می شد، بانگ اعتراض شدیدی در میان پسرانش برخاست تا بدانند قدرت به کدام یک تعلق می پذیرد؛ زیرا که بنا بر قانون پارسیان، شاه نمی بایست به لشکرکشی اقدام کند مگر آن که پیش از آن جانشین خود را برگزیند.

در ادامه مطلب بخوانید

  


 اما داریوش پیش از آن که به قدرت رسد از همسر نخست خود، دختر گوبریاس صاحب سه پسر شده بود؛ و پس از آن که به شاهی رسید از آتوسا دختر کورش صاحب چهار پسر دیگر شد. آرتوبازانس، بزرگ ترین پسر از همسر نخست بود و خشایارشا بزرگ ترین پسر از همسر دوم. آنان که از دو مادر مختلف زاده شده بودند بر سر تاج و تخت با هم ستیز داشتند : آرتوبازانس، شاهی را می طلبید چون نخستین پسر داریوش بود و حق ارشدیت را همگان به رسمیت شناخته بودند؛ خشایارشا نیز به دلیل این که مادرش دختر کورش بود، دختر مردی که پارسیان آزادی خود را مدیون او می دانستند. داریوش در مورد انتخاب یکی از آن دو تصمیم نمی گرفت؛ اما تصادف سبب شد که در آن هنگام دمارات پسر آریستون، شاه سابق اسپارت، به سر بَرَد ... این فرد شنید که از پسران داریوش و نزاع آن دو چه می گویند، حداقل این چیزی است که نقل می کنند، و پس به سراغ خشایارشا رفت و به او توصیه کرد بر استدلال های خود این را بیفزاید : او، خشایارشا، زمانی زاده شده بود که داریوش سلطنت می کرد و بر پارس حکم می راند، حال آن که آرتوبازانس از شهروندی ساده زاده شده بود ... خشایارشا از استدلالی که دمارات به او القا کرده بود سود برد و داریوش حق به جانب او داد و او را به جانشینی خود برگزید ...»


**********************

بهترین آموزگار استاد ، شاگرد اوست

*******************

 بدانید و آگاه باشید که کشور با بی دینی پایدار خواهد بود و زندگی چرخه ی خود را ادامه خواهد داد ولی ظلم پایدار نماند و بزرگ ترین قدرت های جهان را سرنگون خواهد کرد

انوشیروان دادگر

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد